Scenariusz zajęć z rozwijania mowy i myślenia dla dzieci 6 – letnich Temat: „Wycieczka w góry”- rozwiązywanie krzyżówek i zagadek. Odkrywanie twórczych możliwości dzieci. Cele szczegółowe: Dziecko: - potrafi rozpoznać krajobraz górski , zna jego charakterystyczne cechy, - potrafi rozwiązać zagadki i krzyżówkę, - potrafi kreślić kształt liter, - umie czytać i dopasowywać wyrazy, - potrafi posługiwać się nowymi słowami związanymi z krajobrazem górskim np. hale , baca - umie zaprojektować wg. własnego pomysłu ciekawostki związane z górami i je przedstawić. Metody: Rozmowa, obserwacja, pokaz, praktyczne działanie. Środki dydaktyczne: Diagram krzyżówki dla każdego dziecka, mapa Polski, plansze: krajobraz górski, stroje góralskie; rekwizyty: ciupaga, kierpce, kapelusz góralski, kontury mapy Polski przygotowane przez dzieci, kartoniki, kredki. Przebieg zajęć: 1.Zagadki słowne o haśle Polska - odgadywanie, wyszukiwanie właściwych napisów ( Polska, Ojczyzna, Warszawa) 2.Układanie i rozwiązywanie krzyżówki: b buty a balon k l o c k i a sanki -wypowiedzi dzieci na temat: „ Kto to jest baca?”, „ Co robi baca?”. 3.Oglądanie mapy – „ Wyruszamy w podróż na południe Polski, w góry Tatry” - słuchanie wiersza J. Porazińskiej pt. „Góry, nasze góry” Góry nasze, góry! Hale nasze, hale! Kto was zna tak dobrze, jako my, górale. Góry nasze, góry! Wy wysokie szczyty! Kto was przewędrował ? Góral rodowity. - wykorzystanie ilustracji ( krajobraz górski, stroje góralskie) i pomocy: ciupaga, kierpce (dopasowywanie napisów ) 4. Praca plastyczna – „ Zapraszamy w góry „ - przygotowanie mapy – przewodnika, z ciekawostkami, jakie można zobaczyć w górach. ( Każde dziecko otrzymuje kontury mapy Polski z pokolorowanymi przez dzieci regionami oraz małe kartoniki do zaprojektowania ciekawych rzeczy, jakie chciałoby pokazać w górach, będąc przewodnikiem. Następnie dzieci wklejają na mapie obrazki w zaznaczonym regionie górskim.) - Budowanie dłuższych form wypowiedzi przedstawienie słowne, w oparciu o mapę, swoich propozycji: „Co ciekawego możemy zobaczyć w górach?” 5. Ułożenie hasła z rozsypanki wyrazowej „ Polska to moja Ojczyzna „ 6. Podziękowanie z aktywny udział w zajęciach. 7.Zorganizowanie wystawki prac plastycznych. „ Zapraszamy w góry Tatry „