TEMAT ZAJĘCIA: „Mój kraj, moja miejscowość” Cele operacyjne Dziecko: Potrafi wskazać Polskę na mapie Potrafi podać kilka informacji na temat swojego kraju: największa rzeka, stolica, dostęp do morza, większe miasta Zna polskie symbole narodowe: flaga, godło, hymn Zna herb własnego miasta oraz herb Warszawy Potrafi rozwiązać prostą krzyżówkę Rozwija sprawność czytania Pomoce: krzyżówki dla dzieci, mapa, polskie symbole narodowe: flaga, godło, nagranie hymnu, herb Warszawy, Siedlec i innych miast, koperty z obrazkami i ich nazwami (rozsypanka literowa), klej, kredki, nagranie do zabawy ruchowej Przebieg zajęć: 1. Rozwiązanie krzyżówki – praca indywidualna przy stolikach, Dzieci otrzymują pustą krzyżówkę oraz 4 wyrazy, które należy w niej umieścić (każdy wyraz ma inną liczbę liter). Wyrazy dopasowują licząc litery oraz kratki krzyżówki. Po ułożeniu wyrazów kolejno je odczytują i podają rozwiązanie krzyżówki m a m a l a s l a m p a k a n a p a Hasło: mapa 2. Rozmowa przy tablicy na temat mapy (co to za przedmiot, do czego służy, kolory na mapie). 3. Przypomnienie i utrwalenie wcześniej zdobytych wiadomości na temat Polski: stolica, największa rzeka, morze, góry. 4. Prezentacja napisu Polska i umieszczenie go na tablicy (odczytanie napisu przez wybrane dziecko). 5. Prezentacja napisu: flaga. Odczytanie napisu. Próba zdefiniowania pojęcia „flaga” Prezentacja obrazka z flagą Polski, opisanie jej i umieszczenie na tablicy pod napisem „flaga” 6. Prezentacja wyrazu: godło (dalsze postępowanie jak przy wyrazie flaga). 7. Prezentacja wyrazu: hymn. Odczytanie napisu i próba zdefiniowania pojęcia „hymn” Wysłuchanie polskiego hymnu narodowego. Zachowanie postawy zasadniczej. W jakich sytuacjach słuchamy hymnu narodowego – przykłady, wyjaśnienia. Umieszczenie pod napisem „hymn” obrazka z nutą. 8. Odszukanie w sali godła. Podanie miejsc, gdzie można zobaczyć flagę lub godło Polski. Zawrócenie uwagi dzieci na konieczność okazywania szacunku symbolom narodowym. 9. Zabawa ruchowa „Wycieczka po Polsce”. Jedno dziecko dostaje opaskę – zostaje maszynistą. Przy nagraniu piosenki Jedzie pociąg z daleka dzieci wyruszają na wycieczkę po Polsce. Mijają góry: „wspinanie i zbieganie na dół”, niziny: „szumiące lasy i zboża”, dojeżdżają nad morze: „ pływanie wpław i łódką”. Powrót do domów. Dzieci czekają na swój pociąg. Teraz opaski maszynisty dostaje czworo dzieci. Przy nagraniu piosenki „maszyniści” wyruszają w drogę. Po drodze zabierają pasażerów – każdy maszynista zabiera czworo dzieci (dotknięcia ręką). Te dzieci, które zostaną, sprawdzają, czy zgadza się liczba „pasażerów” każdym pociągu. 10. Praca w zespołach (utworzonych podczas zabawy ruchowej). Każda grupa otrzymuje kopertę z obrazkiem i jego podpisem – rozsypanka literowa. Po ułożeniu wyrazu dzieci przynoszą litery do narysowanej na tablicy krzyżówki. Po ułożeniu wszystkich wyrazów odczytujemy hasło. h a k n u r e k w o r e k k u b e k Hasło: herb 11. Rozmowa na temat herbu jako znaku miasta. Przypomnienie herbu Warszawy oraz prezentacja herbów innych miast. 12. Prezentacja herbu miasta, w którym mieszkają dzieci. Omówienie jego wyglądu. Od czego pochodzi, co oznacza (może łączy się z wydarzeniami historycznymi lub legendą). 13. Kolorowanie herbu miasta (karty pracy) według wzoru. Utrwalenie jego wyglądu.