Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców. Zajęcia przeprowadziła i opracowała Agnieszka Rucińska
Temat: Trochę inna bajka „Psotny wietrzyk i Kopciuszek” Cele: - rozwijanie umiejętności współdziałania w zespołach -tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci - pobudzanie wyobraźni dziecięcej przez muzykę, słowo, ruch, działalność plastyczną - kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania - rozwijanie umiejętności przeliczania elementów zbioru w zakresie 6 - utrwalanie znajomości cyfr od 1 do 8 Metody: czynna- zadań stawianych do wykonania , metoda aktywizująca- praca w zespołach Środki dydaktyczne: sylwety postaci z bajek, zagadka, groch, fasola, pojemniki, szarfy, krążki, woreczki, historyjka obrazkowa, kredki, kolorowy papier, bibuła, klej. Formy pracy: indywidualna i zbiorowa. Przebieg zajęć: I. Przywitanie: "W kole wszyscy tu stoimy Każdy czyjąś rękę trzyma I dzień dobry już mówimy Tak zabawa się zaczyna". II. Rozwiązanie zagadki nawiązującej do tematu zajęć ,,Jaka to dziewczynka ma roboty wiele A na pięknym balu gubi pantofelek?" (Kopciuszek) lub Ona rodzinie w domu sprzątała Choć tak jak siostry na bal iść chciała. I gdy ją wróżka na bal wyprawiła, Na schodach pałacu bucik zgubiła. (Kopciuszek) Rozpoznanie wśród innych tytułów (napisów) bajek rozwiązania zagadki. III. Zagajenie- Przypomnienie bajki o Kopciuszku i przytoczenie trochę innej bajki o "Psotnym wietrzyku i Kopciuszku". Opowiadanie przez dzieci bajki " Kopciuszek" do momentu, w którym przychodzi dobra wróżka, dalszą część opowiada nauczyciel: n-el: wiemy jak skończyła się ta bajka, ale nasza, dalszą część ma trochę inną. Posłuchajcie: Gdy już dobra wróżka zaczęła czarować chcąc obdarować dziewczynkę piękną suknią , coś straszliwie zaszumiało, chłodem powiało. Nagle zjawił się wiatr Psotnik, który tak napsocił, że wróżce nie udało się wyczarować pięknej sukni, ani karety a Kopciuszek zmienił się w żabę. Wiatr Psotnik bardzo żałował tego co się stało, widział smutek Kopciuszka a także wróżki. Wróżka powiedziała że teraz już nic sama zrobić nie może, ale jest wyjście z tej sytuacji, wiatr Psotnik musi poprosić dzieci, aby wykonały kilka zadań. Jeśli im się uda, czar pryśnie a Kopciuszek znowu będzie dziewczynką i będzie mógł iść na bal. Czy pomożemy Kopciuszkowi? IV. Podział na 4 zespoły ( żółci, czerwoni, zieloni , niebiescy) V. Zabawa "Kopciuszek"- segregowanie przy stoliczkach do dwóch pojemników grochu i fasoli- przeliczenie ziaren i dobranie właściwej liczby do ich ilości . VI. Zabawa kształcąca spostrzegawczość "Pantofelek Kopciuszka". Dzieci podzielone na dwie grupy: chłopcy i dziewczynki. "Kopciuszek" gubi pantofelek, naprzeciwko siedzą chłopcy odwróceni tyłem. Ich zadaniem jest odnaleźć pantofelki dziewczynek VII. Układanie historyjki obrazkowej wg. kolejności zdarzeń . VIII. Zabawa ruchowa "Pomagamy Kopciuszkowi sprzątać"- odkurzamy, myjemy podłogę, IX. Układanie puzzli przez każdy z zespołów. X. Zabawa "Podajemy śniadanie" XI. "Strój na bal dla Kopciuszka" - praca plastyczna. Ozdabianie sukni Kopciuszka. XII Zakończenie - wietrzyk dziękuję dzieciom za pomoc, jakiej udzieliły Kopciuszkowi i informuje dzieci, że teraz już tylko nastąpi przymiarka sukni i Kopciuszek może iść na bal; - przymiarka sukni; - wspólna zabawa - bal z rodzicami przy wesołej muzyce; - pochwalenie dzieci za aktywny udział w zajęciach, za miłą i wspólna zabawę, za to że są dobrymi kolegami wobec siebie; - "Iskierka przyjaźni"