Opracowała Anna Baltaziuk Scenariusz zajęć plastycznych w grupie- 4 latki. Temat: „ Lodowa Kraina z moich snów”- praca twórcza, łączenie różnych technik plastycznych. Cele: rozwijanie plastycznych uzdolnień dzieci, kształcenie umiejętności łączenia różnych technik plastycznych rozwijanie umiejętności odtwarzania ruchem tekstu śpiewanego, ekspresji ruchowej, wykorzystywanie własnych wyobrażeń do pokazania w formie plastycznej Lodowej Krainy „ ze snów”. Środki dydaktyczne: - gazetka tematyczna, obrazki związane z zimą, papierowe gwiazdki( śnieżynki ) o różnych kształtach, kartki papieru w różnych kolorach, pastele olejne, klej, kawałki białej bibuły, folia bąbelkowa, biała farba, pędzel, muzyka do podskoków ( CD wesołe pląsy ). Przebieg zajęć: 1. Powitanie „ Na spotkanie z Królowa Zimą” Nauczycielka wita wszystkie dzieci i zaprasza do wspólnej zabawy. „Witam was bardzo serdecznie. Dzisiaj w przedszkolu mieliśmy mieć gościa. Miała nas odwiedzić sama pani Zima. Czy może ją gdzieś widzieliście ?” Dzieci odpowiadają , że gość jeszcze nie przybył. „ W takim razie w oczekiwaniu na Królową Zimę będziemy się bawić w zimowe zabawy.” Dzieci oglądają i rozpoznają obrazki, symbole, elementy dekoracji związane z zimą. 2.Opowieść ruchowa do piosenki „ Sanna” Nauczycielka śpiewa piosenkę. Dzieci po wysłuchaniu odtwarzają tekst śpiewany. 3.Zabawa ruchowa „ Podróż po Lodowej Krainie” W trakcie muzyki dzieci podskakują po całej sali, naśladują konie w zaprzęgu Królowej Zimy ( jednocześnie naśladują językiem kląskanie koni- odbijają czubek języka od podniebienia ). Kiedy muzyka cichnie „ konie” się zatrzymują i naśladują czynności wykonywane przez dzieci: pokazują jazdę na sankach, nartach, łyżwach, lepienie kul śniegowych i rzucanie się śnieżkami. 4.” Tajemniczy list” Dzieci szukają Królowej Zimy, ale znajdują tylko pozostawiony przez nią „ tajemniczy list”.Nauczycielka odczytuje go dzieciom. „Kochane dzieci z grupy 4-latki. Bardzo mi przykro, że nie mogę się z Wami spotkać. Niestety wzywają mnie pilne sprawy. Muszę zrobić porządki w swojej Lodowej Krainie. Wiem, że dużo macie wiadomości o śniegu, lodzie i wodzie. Cieszę się, że jesteście prawdziwymi, małymi badaczami przyrody. Mam dla Was jeszcze jedno zadanie. Proszę, abyście wykonali prace plastyczne na temat „Lodowa Kraina z moich snów z mojej wyobraźni”, a ja je obejrzę kiedy się z Wami spotkam. Życzę przyjemnej zabawy. Do zobaczenia Królowa Zima”. 5.”Lodowa Kraina”- praca plastyczna, łączenie różnych technik plastycznych. Nauczycielka pokazuje dzieciom zebrane materiały i pomoce. Dzieci określają, które z nich będą mogły wykorzystać do wykonania pracy plastycznej. Następnie nauczycielka objaśnia kolejne etapy wykonania pracy z użyciem różnych technik, podsuwa różne pomysły. Wykonanie pracy „ Lodowa Kraina z moich snów” Dzieci przystępują do wykonania pracy plastycznej. Na stolikach zgromadzone są różnorodne środki i pomoce. Dzieci korzystają według własnego pomysłu i uznania. Nauczycielka przypomina o estetyce prac, oraz o zachowaniu ładu i porządku na miejscu pracy. -Po skończonej pracy dzieci porządkują swoje miejsca. Rozkładają prace na wykładzinie. Ustawione w pociąg „ podróżują po Lodowej Krainie” wspólnie oglądają prace i je oceniają. Nauczycielka dziękuje dzieciom za twórczą pracę, przypomina o zorganizowaniu wystawki prac plastycznych, która na pewno spodoba się Królowej Zimie. 6. Zorganizowanie wystawki prac „Lodowa Kraina z moich snów, z mojej wyobraźni”.