Scenariusz zajęć prowadzonych przez nauczyciela kontraktowego „Dzień z witaminkami”- opracowała Agnieszka Mocior Temat: Sami potrafimy zrobić sałatkę owocową. Cele: Uświadomienie dzieciom jak ważne jest dostarczanie witamin dla dobrego funkcjonowania organizmu; Zachęcanie dzieci do zjadania owoców; Wpajanie zasad higieny; Podział owoców na: krajowe, egzotyczne; Samodzielne pokrojonej i przyrządzenie sałatki owocowej; Ćwiczenia koncentracji uwagi, szybkości; Nabranie przeświadczenia, że wspólna praca (działanie) jest efektywna i przyjemna, Środki dydaktyczne: zagadka( owoce), szablony owoców i ich nazwy, owoce naturalne, jogurt, fartuszki, deski do krojenia , noże , chustki na głowę. Metoda: oglądowa, praktycznego działania. Formy: indywidualna, grupowa Przebieg zajęć: 1. Powitanie. Zabawa „ Witamy się różnymi częściami ciała” 2. Rozwiązanie zagadki wprowadzającej do tematu: Rosną na drzewach i na krzewach, Posiadają witaminki, lubią je chłopcy i dziewczynki. (owoce) - Oglądanie ilustracji przedstawiających owoce, nazywanie ich, propozycje podziału owoców np. według koloru, kształtu, smaku… - Zabawa „ Które owoce przebyły długą drogę do Polski ?”- rozsypanka wyrazowo- obrazkowa, podział owoców metoda promyczkową na owoce krajowe i egzotyczne (tropikalne); - Rozmowa dotycząca: Tego w jaki sposób owoce egzotyczne trafiają do Polski ; Gdzie rosną, czy też gdzie są hodowane; Wyodrębnienie cechy wspólnej owoców tropikalnych ( ciepły klimat, nietolerancja mrozów) i ogólnie owoców ( zawierają potrzebne organizmowi witaminy, najzdrowsze spożywane na surowo); Co możemy zrobić z owoców ( ugotować kompot, dodać do ciasta, SAŁTKĘ OWOCOWĄ); Poinformowanie dzieci, że przedmiotem działania praktycznego będzie przyrządzenie SAŁATKI OWOCOWEJ. 3. Zabawa ruchowa z elem. bieżnym „ Sałatka owocowa” – reagowanie na podane hasło; 4. Pogadanka na temat zachowania zasad higieny i bezpieczeństwa. 5. Przygotowanie owoców: mycie, obieranie, krojenie - „ kosztowanie” poszczególnych owoców, określanie ich smaku, zapachu, konsystencji; - łączenie wszystkich składników. 6. Porządkowanie stolików. 7. Zjadanie sałatki. 8. Dzielenie się wrażeniami z zajęć . 9. podziękowanie za wspólny trud, zakończenie zajęć.